Probabil că v-ați întrebat ce se ascunde în spatele unui business de succes, mai ales dacă sunteți antreprenori sau dacă ați cochetat la un moment dat cu gândul de a vă deschide propria dumneavoastră afacere. Și cum toți ne dorim un business de succes, trebuie să fim onești și să recunoaștem faptul că acest gând încă ne bântuie din când în când.
Ce înseamnă „branding”?
Așa cum mulți dintre dumneavoastră probabil că bănuiesc, sau știu deja, branding-ul se referă la construirea unei imagini comerciale favorabile pentru un anumit produs sau o gamă de produse, în scopul diferențierii de competitori pentru a facilita identificarea unică a produselor ca aparținând unei anumite companii.
Pe scurt, branding-ul se rezumă la un singur lucru: cum să convingi un client să-ți cumpere produsul, sau ce trebuie să faci ca produsul companiei tale să se evidențieze față de celelalte produse similare de pe raft.
Cui se adresează acest „branding”?
Odată lansate pe piață, branding-ul sau eticheta comercială se va „lipi” de produsele dumneavoastră fie că vreți, fie că nu. Branding-ul se referă atât la tot ceea ce dumneavoastră întreprindeți pentru a vă prezenta produsul către publicul larg (campanii de publicitate, marketing, prezentări în cadrul unor târguri și expoziții), cât și la modul în care produsul dumneavoastră este perceput de către client.
Proverbul românesc „ce intră în gura lupului, anevoie iese” nu este deloc de neglijat atunci când, făcând o scurtă cercetare de marketing, toate campaniile publicitare pe care ați reușit să le identificați vi s-au părut plictisitoare și v-a surâs ideea unei „revoluții” în publicitate.
De cele mai multe ori, brandul unei companii este asociat cu marca sau, dacă vreți, logoul, adică acea reprezentare sub care o companie își promovează produsele și serviciile fie ea alcătuită dintr-un cuvânt sau doar din câteva litere.
Am găsit marca perfectă pentru a „sparge piața”
Deși pare greu de crezut că cineva poate prin simpla înregistrare a unei mărci cu potențial de a atrage anumiți clienți să „spargă piața”, adică să convingă doar prin „eticheta comercială”, acest lucru nu este în realitate total imposibil.
De asemenea, pentru a putea fi protejată prin înregistrarea acesteia la instituțiile abilitate în acest sens, o marcă trebuie să fie distinctivă și să nu fie deceptivă. Cu alte cuvinte, atunci când se dorește crearea unui brand, și aici ne referim strict la marca sub care vom dori să promovăm produsul, trebuie să avem în vedere o denumire sau o reprezentare originală, care să ne facă produsul ușor de reținut și care să nu descrie efectiv produsul pe care dorim să îl promovăm. În egală măsură, marca noastră nu trebuie nici să inducă în eroare cu privire la conținutul produsului.
Nerespectarea acestor criterii nu doar că va face imposibilă înregistrarea mărcii sub aspectul legislației în vigoare, dar cu siguranță nu va duce la obținerea succesului unui business, mai ales la început de drum.
Pentru ca o marcă să ajungă cunoscută de către clienți într-o țară sau la nivel global sunt necesare investiții considerabile și, de obicei, o perioadă de timp destul de lungă. Astfel, este în interesul dumneavoastră să vă asigurați că aceasta este protejată, marca fiind, de multe ori, cel mai important bun din patrimoniul unei companii.
Denumirea comercială și marca înregistrată
Dacă sunteți antreprenor și ați înregistrat o societate la Registrul Comerțului, probabil că v-ați gândit că este suficient pentru a vă promova produsul pe care îl dezvoltați sau serviciul pe care îl prestați sub denumirea respectivei societăți.
Până aici totul este corect. Puteți promova produsele sau serviciile companiei dumneavoastră nestingheriți. Dar, ce faceți dacă, la un moment dat, după ce ați investit un capital semnificativ și ani buni din viața dumneavoastră în dezvoltarea business-ului vine cineva din același domeniu de activitate și vă cere, prin intermediul instanței de judecată, să renunțați la utilizarea denumirii companiei dumneavoastră pentru simplul motiv că respectiva persoană deține o marcă înregistrată, puternic similară sau identică cu denumirea companiei în care ați investit ani la rând?
Ei bine, aici lucrurile se complică, nu-i așa? În primul rând trebuie să aveți în vedere faptul că înregistrarea la Registrul Comerțului nu vă transformă în mod automat în titular al dreptului de proprietate intelectuală care face obiectul denumirii societății proaspăt înregistrate.
Atunci, probabil că vă întrebați care mai este sensul acestei înregistrări la Registrul Comerțului? Înregistrarea societății este obligatorie pentru a vă putea desfășura activitatea comercială. Aceasta presupune identificarea dumneavoastră ca agent comercial în raport cu alți agenți comerciali, atribuirea unui cod de identificare fiscală unic etc., însă nu este obligatoriu să vă promovați produsele sub această denumire.
Pe de altă parte, înregistrarea unei mărci conferă titularului acesteia dreptul de a interzice altor persoane să utilizeze, în activitatea lor comercială, fără consimțământul său, o denumire identică sau asemănătoare cu cea a mărcii, oferirea de produse sau comercializare ori deținere a acestora în scop comercial, importul sau exportul de produse sub o marcă identică sau asemănătoare, utilizarea mărcii pe documente comerciale sau pentru publicitate, utilizarea mărcii ca denumire comercială ori ca parte a unei denumiri comerciale, utilizarea mărcii în publicitatea comparativă într-un mod care contravine legii privind publicitatea înșelătoare și publicitatea comparativă.
Numele de domeniu și marca înregistrată
„Aceeași Mărie cu o altă pălărie”. Da, putem afirma că, la fel ca în cazul numelui comercial, nici aici lucrurile nu sunt simple. Înregistrarea unui nume de domeniu nu ne pune la adăpost de o posibilă încălcare a drepturilor de proprietate intelectuală, fie că această încălcare are loc cu bună credință, fie cu rea credință.
Mai mult, înregistrarea unui nume de domeniu conferă un drept de folosință a respectivei denumiri, iar nu un veritabil drept de proprietate. Acestea fiind spuse, ne putem trezi că încălcăm fără intenție dreptul de proprietate intelectuală al unui titular al unei mărci identice sau similare cu denumirea website-ului nostru cu toate că am obținut în mod legal dreptul de a utiliza un anumit nume de domeniu.
Desigur, în practică lucrurile sunt mult mai complexe, șansele de succes în astfel de eventuale dispute raportându-se la o serie mult mai largă de factori, cum ar fi modul de utilizare a denumirii, întinderea utilizării acesteia, data de început a unei astfel de utilizări, data înregistrării mărcii etc.
Cea mai sigură cale de a vă asigura de succesul unui business, sau cel puțin de a vă asigura că sunteți pe drumul cel bun, este să apelați la un specialist în proprietate intelectuală autorizat care vă poate oferi sfaturi prețioase, evitând astfel viitoare neplăceri care vă pot costa scump business-ul.
Liviu Irimia
Trademark Attorney
liviu.irimia@intellexis.ro