Periodic, autovehiculul trebuie sa treaca printr-o revizie generala, iar aceasta presupune si inlocuirea uleiului de motor si a filtrelor masinii, care pot fi de particule, de aer, de combustibil. Fiecare etapa a reviziei are rolul sau in mentinerea autovehiculului intr-o buna stare de functionare.
Uleiul de motor, de exemplu, are rolul de a lubrifia componentele de fier care intra in contact cu alte componente similare, pentru a se evita frecarea si, implicit, deteriorarea acestora. De asemenea, uleiul de motor are si rolul de a raci componentele aflate in miscare, oferind totodata protectie impotriva coroziunii. Prin urmare, este unul dintre fluidele esentiale ale unui autovehicul.
Cate tipuri de ulei de motor exista?
Fiecare producator auto recomanda o anumita vascozitate a uleiului folosit pentru motorul masinilor pe care le produce. Drept urmare, pe piata accesoriilor si consumabilelor auto exista o mare varietate de astfel de lichide.
In general, uleiul de motor reprezinta un amestec de ulei – aproximativ 75-85% – si aditivi, in proportie de 15-25%. Astfel ca nu numai ca vascozitatea uleiului este schimbata in functie de cantitatea de aditivi, dar acestia au si rolul de a spori calitatile acestuia.
Principalele tipuri de ulei de motor sunt:
- Uleiul de motor mineral – reprezinta cel mai vechi tip de ulei de motor, folosit inca din anul 1908, pentru motoarele Ford. Totusi, acesta s-a schimbat de-a lungul timpului, astfel ca este folosit si in prezent, insa numai pentru motoarele noi, pana se face rodajul componentelor motorului;
- Uleiul de motor semisintetic – reprezinta un amestec de uleiuri minerale si sintetice, motiv pentru care au o rezistenta ridicata la uzura si sunt eficiente la pornirea la rece a motorului;
- Uleiul de motor sintetic – este considerat cea mai moderna si eficienta varianta a uleiului de motor, dar si pretul acestuia este unul pe masura.
De asemenea, uleiurile de motor se pot clasifica si in functie de vascozitatea si rezistenta acestora, motiv pentru care acestea pot fi uleiuri monograde – cu un indice de vascozitate scazut – si uleiuri multigrade, care pot fi utilizate in orice anotimp, din aceasta categorie facand parte si cel mai des folosit tip de ulei pentru motor. Este vorba despre ulei de motor 5W30, care poate fi folosit intr-un interval de temperaturi cuprins intre -30 grade Celsius si +35 grade Celsius.
Cand se face schimbul de ulei de motor si cum se alege tipul de ulei potrivit?
Alegerea tipului potrivit de ulei de motor ajuta la o buna functionare a acestuia, oferindu-i cel mai bun randament si o functionare optima. De aceea, trebuie sa se tina cont de recomandarea producatorului autovehiculului in ceea ce priveste tipul de ulei de motor folosit.
In plus, acesta trebuie schimbat periodic, pentru ca motorul sa poata functiona la capacitatea sa optima. Perioada indicata de specialist pentru efectuarea schimbului de ulei este la fiecare 10-15 000 km parcursi sau chiar in fiecare an, recomandarile variind usor in functie de producator.
Totusi, cantitatea de ulei de motor din vas ar trebui verificata mult mai des si chiar completata, daca este cazul, pentru a se incadra in parametrii indicati de joja de ulei.