Te urci dimineata in masina, vrei sa mergi la serviciu si dintr-o data masina nu mai porneste. Si peste toate astea, mai este si iarna. Acum, cel mai tarziu, este timpul pentru o noua baterie auto. In general, se poate spune ca schimbarea unei baterii auto este recomandata la fiecare sapte ani, dar are sens sa testezi bateria anual pentru a detecta din timp un defect iminent.
In principiu, toate bateriile auto cu o tensiune nominala de 12 V sunt baterii cu plumb-acid si se bazeaza pe acelasi principiu chimic. Cu toate acestea, ele difera prin structura lor tehnica. Practic, exista trei variante: bateria uda conventionala, bateria EFB si bateria AGM. Bateria plumb-acid, pe scurt, este forma originala a unei baterii auto.
O baterie plumb-acid cu o tensiune nominala de 12 volti DC consta intotdeauna din sase camere (celule) care sunt conectate in serie. Astfel, una dintre celulele bateriei are o tensiune nominala de 2 V. In interiorul fiecarei celule a bateriei se afla un set de placi pozitive si negative, care sunt scufundate in acid sulfuric diluat cu apa distilata.
Seturile de placi constau din mai multi electrozi, iar electrozii, la randul lor, constau fiecare dintr-o placa si o grila. Placile pozitive sunt facute din dioxid de plumb, iar placile negative sunt din plumb pur. Grilele sunt menite sa stabilizeze placile destul de moi si sa creasca conductivitatea.
Tipuri de baterii auto
Aliaj plumb-antimoniu (Sb+/Sb-). Antimoniul (Sb) este elementul clasic cu care plumbul este aliat pentru a-l intari (plumb dur). Bateriile auto cu grile din aliaj plumb-antimoniu nu necesita, de obicei, intretinere. Gazeaza mult si pierd apa in timp, motiv pentru care au dopuri de etansare care ocazional trebuie reumplute cu apa distilata.
Aliaj plumb-antimoniu plus aliaj plumb-calciu (Sb+/Ca-). Datorita calciului, aceste baterii auto sunt mai putin rezistente la cicluri, astfel incat au o durata de viata mai scurta. Dar au o putere de pornire ceva mai mare si nu necesita intretinere.
Aliaj plumb-calciu (Ca+/Ca-). Bateriile auto calciu-calciu au fost mult timp standardul. Ele impresioneaza cu o performanta mult mai mare la pornire decat bateriile cu antimoniu si tind sa gazeze mai putin, dar sunt si mult mai putin rezistente la cicluri. Au fost primele baterii auto care nu au necesitat nicio intretinere si care nu mai aveau optiunea de completare cu apa distilata. Ele sunt inca instalate in vehiculele fara sistem start-stop.
Aliaj plumb-calciu plus aliaj plumb-argint (Ca+/Ag-). Bateriile auto cu argint ca element de aliere, ocupa o pozitie speciala in lista de baterii auto. Pentru a incarca o baterie auto calciu-argint, ai nevoie de o tensiune de incarcare mai mare decat in cazul altor baterii.
Tensiunea de incarcare trebuie sa fie intre 14,4 V si 14,8 V. In mod normal, bateriile auto moderne Ca/Ca pot rezista si la aceasta tensiune de incarcare crescuta, si invers, tensiunea de incarcare prea scazuta nu este de obicei suficienta pentru ca bateriile auto Ca/Ag sa fie complet incarcate.