Misterul avionului care a traversat România nu s-a elucidat

Zilele trecute, locuitorii din Drobeta Turnu Severin au văzut un avion civil escortat de avioane de vânătoare. Avionul a ajuns în Serbia, aterizând în Bulgaria, unde a fost găsit abandonat.

Avionul bimotor de mici dimensiuni avea însemne lituaniene. Avionul a zburat din Polonia, Slovacia a aterizat în Ungaria, a alimentat cu carburant din canistrele de la bord, a decolat deși Poliția maghiară a somat pilotul să nu decoleze.

Avioanele NATO maghiare, americane și românești au escortat avionul și nu l-au obligat să aterizeze.

Unii spun că avionul nu a avut comportament ostil, deci nu se justificau doborârea și nici obligația de a ateriza, alții spun că există indicii că avionul avea dotări care să permită cartografierea, fotografierea obiectivelor de pe traseul de zbor.

Pilotul nu a răspuns nici prin radio nici prin semnale luminoase escortei militare și a zburat fără a declara traseul.Faptul că avionul a ajuns în Bulgaria și pilotul a fugit arată clar o acțiune de transport neautorizat sau de spionaj aerian.Este o enigmă cum bulgarii, avertizați, nu au urmărit avionul și nu l-au reperat la aterizare pe un aerodrom părăsit, unde pilotul a avut timp să pună o prelată și să dispară.Se estimează că a fost clar o provocare, posibil a Rusiei, care a vrut să testeze capacitatea de reacție a Poliției aeriene a NATO.

Evident, faptul că avionul a fost lăsat să zboare este o greșeală tactică a Armatei Române. Teritoriul României, pe traseul Oradea-Caransebeș-Drobeta Turnu-Severin a fost survolat neautorizat și sunt suficiente obiective militare pe traseu.

Cum se face că avioanele de intercepție au zburat de la Fetești și nu de la Câmpia Turzii, având în vedere că la Câmpia Turzii erau avioane care îl puteau bloca mai rapid?

A fost un dialog cu pilotul? Ce se ascunde oare publicului? Era ceva la bordul avionului care dacă avionul era doborât sau reținut la sol putea afecta România? O armă biologică de exemplu? Erau informații clasificate pe care pilotul trebuia să le ducă cu orice preț în Bulgaria?

Bulgaria ar fi normal să răspundă întrebărilor statelor survolate de acest avion. Până la urmă, bulgarii au stat impasibili, nu au luat atitudine deși și Bulgaria e în NATO iar bulgarii trebuiau să escorteze avionul până la aterizare, mai ales că aceasta s-a produs pe un aerodrom abandonat ca și în Ungaria de altfel.

Există oare probleme cu sectoarele de spațiu aerian? A zburat avionul „la rece” adică fără transponder, fără comunicații cu turnuri de control, la altitudine mică încât să nu fie reperat de radare militare (sub 100 m altitudine)?

Ce au de spus bateriile antiariene și unitățile de radio-locație din România?

În mod cert, ca și în cazul dronelor, Aviația și Antiaeriana românească s-au făcut de râs și în acest caz. MAPN nu a fost capabil să vină cu un raport clar asupra a ceea ce s-a petrecut în spațiul aerian românesc.

Lasă un comentariu