Renault anunță separarea activității de producție în două divizii. Divizia de care ar aparține facilitățile din România propusă pentru vânzare. Nici OMV nu stă cu mâna în sân…

Renault, cunoscutul producător francez de automobile cu faclități de producție pe toate continentele, a luat o decizie care trebuie să stârnească preocupare la București. Nu spun panică, ci preocupare.

Practic UE a cerut producătorilor de automobile să se adpateze până în 2027 cu schemele și instalațiile de producție pentru ca din 2035 să nu se mai producă un singur automobil clasic.

Se știe că Renault, prin „Renaulution”, strategia revoluționară de adaptare la viitorul „verde” și-a propus ca până prin 2035, să renunțe la producția de automobile clasice.

Renault vrea să aibă două divizii, una de producție tradițională, alta de producție electrică. Prima, nemaifiind competitivă pe termen mediu (piața europeană închizând porțile automobilului tradițional din 2035 încolo), a fost sortită vânzării pachetelor de acțiuni. Evident, mașinile produse până în 2035 vor avea nevoie de piese încă 20-25 de ani de la fabricație dacă nu și mai bine. Vedem că la noi încă mai circulă modele Dacia vechi de pese 40 de ani, deși tipul românesc dezvoltat după Renault 12 nu se mai fabrică de 18 ani.

Se pune o problemă. Renault este unul din marii angajatori ai României cu peste 240 000 angajați. Adică angajații reprezintă populația unui județ ca Mehedinți sau Tulcea.

Ce se va petrece peste 13 ani? Să spunem că 30% din actualul personal se va pensiona atunci. Tot atunci, generația 1967 ar trebui să se fi pensionat în cadrul celui mai mare val de pensionări pe care îl va fi avut România vreodată.

Pe lângă șocul suportat de buget, pentru prima oară vom avea (dacă mergem în actuala direcție cu educația și nepăsarea economică), șomajul va exploda atât timp cât aproape 100 000 șomeri vor fi numai de la Renault.

Renault nu va produce așadar automobile electrice în România, fiindcă România este în acea divize propusă la vânzare a grupului francez. În 2023, cel mult în România se va produce un hybrid, iar acum Spring-ul comercializat de Renault se face în China.

Ford a decis ca Otosan să preia producția de automobile electrice, așadar nici celălalt mare producător din Craiova nu dă semne că ar sta la infinit pe piața românească.

Dacă citești top 10 firme de succes național, cel puțin 3-4 sunt lanțuri de hypermarket-uri și câteva companii de distribuție de electricitate și gaze.

Deci, unde vom fi peste 13 ani? Statul român ar trebui să se orienteze spre producătorii de mașini electrice dacă acesta este trendul. Adică, dacă francezii vând, iar nou-veniții vor vrea să închidă, statul ar trebui deja să aibă numerele de telefon de la producăori. Sau să sune la Renault și Ford cum ar putea ei să producă automobile electrice și aici. Adică să stea statul român la cheremul Otosan din Turcia care poate spune „pas” când va dori sau va considera că nu își mai permite?

Ajungem la partea a doua a problemei. Păi dacă în 2035, încetează producția de mașini clasice, în mod clar, companiile furnizoare de carburant vor pierde. Deja sunt pierderi, generate de pandemie dar și de reorientarea producției spre sectorul electric.

Așadar, OMV a început să discute perspectiva de a se retrage din România, renunțând la investițiile în petrol-gaze. Așadar, fie statul român dă bani grei să ia Petrom, fie Petrom, deținută de OMV va ajunge la MOL sau la Gazprom, adică la unguri și la ruși.

Taman când o să începem noi să extragem gaze din Marea Neagră, prin 2026, va scădea piața gazelor pentru că deja mașinile pe GPL sau hybride vor fi cumva cu o roată spre garajul istoriei precum locomotivele cu abur.

Și aici, statul român ar trebui să vadă ce poate oferi OMV să nu plece din România.

Așadar, dragi guvernanți, acum sunteți cu pomenile pentru 2024, asta vă arde vouă acum. Gândiți-vă măcar că tot ce promiteți acum s-ar putea să nu aveți cum să le oferiți în 2024-2028, fiindcă interesele Renault sau OMV nu țin de faptul că ați început voi campania electorală ascunsă pentru 2024.

Eu cred că mediul de afaceri, cel universitar, cercetarea trebuie să discute la aceeași masă. Politicienii sunt trei sferturi cam habarniști, interesați și un sfert mai știu câte ceva dar sunt în minoritate. Nu mă refer la Parlament și Guvern ci la tot ce înseamnă politician numit sau ales. Ăștia sunt, cu ei defilăm.

Dar dacă le creăm un proiect, atunci când vor da din colț în colț, îi putem ajuta.Fiindcă mai presus de orice, ne ajutăm pe noi care peste 13 ani o să constatăm că mai avem câțiva ani până la pensie.

Lasă un comentariu