După foarte mulți ani în care întreaga planetă a pus dezvoltarea economică deasupra protejării mediului înconjurător, am ajuns în situația în care lucrurile trebuie să se schimbe, din cauza poluării excesive. Abordarea la nivel înalt s-a schimbat cu siguranță, liderii mondiali fiind foarte preocupați de conservarea și protejarea mediului. De altfel, la nivel european, Comisia Europeană a declanșat așa numitul Green Deal, un proiect ce are ca scop ca până în 2050 să transforme Europa într-un continent mult mai prietenos cu mediul înconjurător.
Măsuri se iau în toate domeniile, iar vehiculele electrice devin din ce în ce mai populare, de altfel energia electrică din surse verzi fiind viitorul. La baza acestor vehicule stau, bineînțeles, bateriile de toate tipurile, care trec prin procese continue de schimbare și evoluție pentru a ajunge la versiuni cât mai performante și sustenabile. Tradiționalele baterii de tracțiune cu electrolit folosite în mediul industrial vor face loc noilor tipuri de baterii de tip litiu-ion care sunt folosite deja la scară largă în toate domeniile.
Bateriile produse în prezent, mai ales dacă sunt întreținute corespunzător, reprezintă o alternativă foarte utilă și practică și, de asemenea, prietenoasă cu mediul înconjurător, dar și cu buzunarul fiecăruia. Vehiculele electrice presupun costuri mult mai mici de întreținere pe termen lung, comparativ cu vehiculele clasice.
Tipurile de baterie gel care funcționează pe sistemul plumb-acid sunt în continuare extrem de utilizate în domeniul industrial iar înainte de ajunge la soluțiile menite să le extindă durata de viață, trebuie să trecem în revistă câteva probleme care pot să apară la acest tip de baterii atunci când nu sunt întreținute cum trebuie.
- Suprasolicitarea
Această problemă apare în mod normal atunci când performanțele bateriei sunt sub necesități. Cu alte cuvinte, volumul de muncă este mult prea mare pentru capacitățile bateriei. De aici pot apărea efecte de ordin mecanic la nivelul bateriei, de la spărturi și crăpături, până la celule distruse atât la interior cât și la exterior. Așadar, pentru a evita această problemă, bateriile trebuie utilizate în funcție de capacitatea și proprietățile tehnice avute.
- Subîncarcarea
Așa cum îți poți da seama din denumire, subîncărcarea se referă cu precădere la utilizarea vehiculului atunci când bateria nu este încărcată suficient. De aici se ajunge la coroziune și sulfurare, două probleme grave ale bateriei dar care, de cele mai multe ori, își pot găsi rezolvarea în anumite proceduri, cum este cea de regenerare. Efectuată corespunzător, regenrarea va reda bateriei capacitatea de a funcționa optim.
- Supraîncarcarea
Supraîncărcarea este o problemă similară cu cea a păstrării bateriilor în medii neprielnice, cum ar fi spațiile cu temperaturi mult prea ridicate. Astfel, dacă vei folosi un stivuitor care are o baterie supraîncărcată, vei ajunge să întâmpini pierderi de apă sau gel sau chiar corodarea plăcilor. Este esențial să utilizezi bateriile în mediile potrivite, conform instrucțiunilor venite de la producător, pentru a le prelungi durata de viață.
Am trecut în revistă trei probleme majore ale bateriilor de tracțiune cu electrolit de care te poți lovi fie în cazul în care nu le asiguri întreținerea corectă fie din cauza utilizărilor necorespunzătoare. În acest sens este necesar să ai în vedere anumite aspecte fie pentru a evita asemenea probleme, fie pentru a le rezolva dacă este cazul.
În materie de recomandări care să asigure prevenirea problemelor pe care le-am prezentat mai sus este necesar să ai în vedere:
- Nu supraîncălzi utilajul.
Încearcă să lucrezi într-un mediu cu temperaturi rezonabile și să faci câteva pauze pentru a evita supraîncălzirea.
- Nu utiliza utilajul cu bateria descărcată.
Dacă nivelul de încărcare al bateriei este foarte scăzut este recomandat să nu utilizezi utilajul până la încărcarea bateriei.
- Nu uita să verifici nivelul apei.
Apa distilată este indispensabilă pentru funcționarea bateriei, astfel cel puțin o dată pe săptămână verifică nivelul apei și completează dacă este nevoie.
Aceste recomandări te pot ajută să eviți eventualele probleme care pot apărea la nivelul bateriei. Totuși, în cazul în care deja a apărut o problemă precum sulfurarea, poți să apelezi la o procedură de regenerare care va readuce bateria la cel puțin 80% din starea inițială. În ciuda faptului că este o procedura de durată care cuprinde mai multe etape, statisticile arată că aproximativ 97% din bateriile considerate regenerabile sunt salvate prin intermediul acestui proces.