Vitamina D și expunerea la soare

Deși este posibil să ne asigurăm doza zilnică de vitamina D din alimentație, puține alimente sunt surse bogate în această vitamină în mod natural. În schimb, corpul nostru poate obține majoritatea vitaminei D prin expunerea la soare, „vitamina soarelui” având nenumărate beneficii asupra organismului nostru. Deficitul de vitamina D ne poate influența atât starea de spirit, cât și productivitatea.

Ce trebuie să știm despre producerea de vitamina D prin expunerea la soare?

Corpul nostru produce vitamina D în mod natural atunci când este expus la razele soarelui. Vitamina D pe care o obținem prin expunerea la soare se numește vitamina /d3 și este derivată din colesterol. Cantitatea de vitamina D obținută prin expunerea pielii la soare depinde de mai mulți factori, cum ar fi:

1. Locul în care trăim

Dacă locul în care trăim este mai aproape de Ecuator, corpul nostru poate sintetiza vitamina D mai ușor din razele solare pe toată perioada a anului, deoarece acolo expunerea la razele UVB – razele solare necesare pentru sinteza de vitamina D – este mai mare.

2. Cât de multă piele expunem la soare

Dacă purtăm haine care ne acoperă majoritatea pielii, riscăm să avem deficit de vitamina D. Vremea noroasă poate, de asemenea, influența măsura în care corpul nostru poate face rost de vitamina D, deoarece razele UVB ajung mai greu la pielea noastră prin nori.

3. Culoarea pielii

Persoanele cu pielea mai închisă la culoare pot, de asemenea, avea probleme cu sintetizarea vitaminei D prin expunerea la soare, deoarece pigmentul din piele, melanina, reduce capacitatea pielii de a sintetiza vitamina D în urma expunerii la razele solare. În concluzie, persoanele cu pielea mai închisă la culoare pot avea nevoie de o expunere de 10 ori mai mare la soare pentru a produce aceeași cantitate de vitamina D ca și persoanele cu pielea deschisă.

4. Perioada din an și zi

Razele UVD sunt blocate de atmosferă spre începutul și finalul zilei, respectiv pe timpul iernii, așadar pentru a putea produce vitamina D în cantitate optimă, pielea trebuie expusă la soare cât mai aproape de miezul zilei.

5. Anotimpul

În general, nivelurile de vitamina D sunt mai înalte în jurul lunii August și mai scăzute în jurul lunii Februarie, acestea ajungând la un minim pe timpul iernii. Producția de vitamina D este optimă vara, deoarece, odată cu rotirea Pământului, mai multe raze UVB ajung în locațiile mai îndepărtate de Ecuator.

6. Durata expunerii

Se estimează că ar trebui să ne asigurăm aproximativ 90% din vitamina D necesară prin expunerea zilnică la soare. Conform specialiștilor, expunerea pielii la soare timp de 5-30 de minute între ora 10 dimineața și 3 după amiaza de două-trei ori pe săptămână ar fi de ajuns pentru corpul nostru să sintetizeze cantitatea necesară de vitamina D3.

7. Protecția solară

Cremele de protecție solară pot bloca producția de vitamina D, așadar, dacă vrem ca pielea noastră să absoarbă razele UVB necesare producției de vitamina D3, nu este recomandată utilizarea protecției solare. Cercetările au arătat că utilizarea protecției solare cu factor de protecție SPF 8 sau mai mult poate reduce producția de vitamina D chiar și cu 95%.

8. Cancerul de piele

Dacă expunerea la soare este exagerată, riscăm să dezvoltăm cancer de piele. Un medic ne poate spune mai exact dacă expunerea la soare sau suplimentele alimentare de vitamina D ar fi alegerea potrivită pentru noi. Dacă optăm pentru suplimente, putem opta pentru vitamina D2 sau D3. Deși efectul și eficacitatea lor este aproape similară, specialiștii recomandă totuși vitamina D3.

În concluzie, dacă ieșim în aer liber câte puțin în fiecare zi, nivelurile noastre de vitamina D ar fi în regulă, însă ar fi bine să verificăm din când în când prin teste de sânge, și să suplimentăm vitamina D prin suplimente naturale, dacă e nevoie.

Lasă un comentariu