Să deschizi și să conduci o afacere nu-i lucru ușor, dar nici imposibil. Mai greu este la început când trebuie să urmezi niște pași mai greoi, dar odată început, vei prinde gustul antreprenoriatului. Ce trebuie să faci ca să îți deschizi o afacere? Poți citi în rândurile de mai jos.
Să fii antreprenor nu este lucru ușor. Pe lângă determinare, iți trebuie și nervi de fier și ambiție să treci peste orice obstacol care iți va apărea în cale. Majoritatea oamenilor de afaceri cad de acord că cel mai greu lucru este… începutul. Atunci când iți deschizi un business, trebuie să investești în el cam tot timpul tău disponibil. Nu ar trebui să faci lucrurile cu jumătăți de măsură. Cum se zice în poker, trebuie să fii “all-in” în treaba asta, adică să te dedici trup și suflet afacerii tale. La început va fi mai dificil și probabil vei întâlni multe greutăți, hopuri sau situații neprevăzute, însă ar trebui să ai tăria, curajul și determinarea să mergi mai departe, dacă tu crezi cu adevărat în afacerea ta. Pariază tot pe tine și pe abilitățile pe care știi că le ai și este foarte probabil să câștigi jackpot-ul, adică să ai succes. Atunci vei realiza că a fost cea mai bună decizie pe care ai luat-o vreodată.
Dacă ai deja convingerea și ambiția la pachet, atunci poți să-i dai drumul. În primul rând, ar trebui să faci un research, o căutare mai profundă, despre domeniul în care vrei să îți lansezi afacerea. Încearcă să vezi ce oportunități există și ce ai putea să aduci nou pe piață. Este șansa ta să îți analizezi competitorii, să vezi ce oferă ei clienților și, cu ocazia asta, poți să vezi și ce public-țintă ai avea.
În al doilea rând, folosește toate informațiile pe care le-ai adunat spre avantajul tău și pune la cale un business plan. Aici ar trebui să incluzi absolut totul: de la ce sediu ar trebui să ai, ce ustensile / lucruri ai nevoie să cumperi, până la cât ar trebui să investești, cu ce s-ar diferenția afacerea ta de celelalte, cum ai promova afacerea, câte luni ești dispus să aștepți dacă lucrurile pornesc greu la început și multe altele. De fapt, business plan-ul tău este și proiectul pe care ai putea să i-l arăți unor potențiali investitori sau chiar clienți, oameni care ar dori poate să investească în ideea ta sau ar dori să cumpere ceea ce vinzi tu.
În al treilea rând, că tot am pomenit de investiții, stabilește de la început o sumă de bani care ți-ar trebui pentru începerea afacerii, după calculele tale. Cel mai probabil, vor exista situații neprevăzute care vor necesita extra cheltuieli. Dacă nu ai acea sumă la îndemână, gândește-te cine ar fi interesat să investească în business-ul tău, de ce ar face-o și cum ai putea să îl atragi. Ai putea de asemenea să te gândești și la un împrumut bancar avantajos, special pentru IMM-uri. Mai multe bănci ar putea avea o ofertă spre avantajul tău.
După ce ai rezolvat toate aceste aspecte, caută un sediu pentru business-ul tău. În funcție de natura afacerii, poți să închiriezi doar un birou într-o clădire de birouri. Dacă este vorba de mai multe persoane implicate, atunci ți-ar trebui mai mult spațiu / mai multe birouri. Dacă nici nu îți trebuie un sediu fizic și poți să îți desfășori afacerea doar online, atunci cu atât mai bine. Când îți înregistrezi firma, poți să treci adresa ta de acasă sau o adresă pe care o ai disponibilă pentru așa ceva.
Următorul pas este să obții toate actele necesare înființării companiei ca să poți funcționa într-un temei legal. Gândește-te și studiază cât mai aprofundat ce opțiuni ai. Ce ar fi mai convenabil? Să ai un SRL, un SRL-D, o Întreprindere Individuală (II) sau să ai un PFA? Toate au cereri de documentație diferite, necesită și taxe diferite, așa că alege-o pe cea mai potrivită în funcție de dimensiunea și natura afacerii tale.
Un alt aspect foarte important căruia nu mulți îi acordă atenția cuvenită este numele firmei tale. Este esențial și poate determina succesul pe viitor. Încearcă să alegi un nume scurt, ușor de memorat, unul care reflectă valoarea brand-ului tău, care definește spiritul afacerii și… să nu fie luat de altcineva. Așa că nu face acest lucru pe grabă.
După ce ți-ai luat toate documentele necesare și ai înființat firma, interesează-te și de alte licențe și permise care ți-ar trebui, în funcție de domeniul în care activezi. Sunt importante dacă lucrezi cu produse perisabile de exemplu, cum ar fi mâncarea.
Și ultimul pas ar fi să deschizi un cont bancar special dedicat afacerii tale, prin care să circule toți banii din firmă, cu care să faci și să primești plăți.
Dacă ești hotărât că vrei să faci asta și nu te-au speriat toți pașii de mai sus, atunci înseamnă că ești pregătit să fii un antreprenor adevărat.